zondag 24 januari 2010

Verdere verkening van de toffe school, de enthousiaste leerlingen, de prachtige omgeving, ons heerlijke dakterras, ....


OBSERVATIE 2e LEERJAAR

Op  vrijdag trokken we voor de tweede dag op rij naar de school om er te gaan observeren. We gingen naar de CPB (geen mens die weet waarvoor die afkorting staat), het enige wat we wel weten is dat het overeenkomt met het 2e leerjaar bij ons.      
De manier van werken was al heel wat anders dan gisteren, ook het niveau van de kinderen was een stuk hoger dan in het 1e leerjaar. Het niveau van de kinderen tussen de 2 klassen lijkt meer dan 1 jaar te verschillen: de kennis van het Frans zal hier wel voor iets tussen zitten.              
We zagen een les lezen (die op zich niet slecht was gezien de aanwezige middelen), een combiles taal en rekenen (wat volgens ons niet echt te combineren valt) en een les beweging. In de les beweging werd er gevoetbald en een loopwedstrijd (in het zand en meestal op blote voeten) gehouden. De les verliep vlot en efficiënt. Ze zijn het hier intussen al gewoon om met zo’n grote groep te werken, wat voor ons nog even wennen is.    





In de speeltijd werd er een ware voetbalwedstrijd gehouden en haalden de kinderen de djembés boven: sfeer gegarandeerd. Tijdens die speeltijd hadden we voor het eerst echt tijd voor de kinderen: we zetten ons naast het voetbalveld en werden in nog geen 3 seconden omsingeld door een honderdtal kinderen.  Ze waren gefascineerd door het blonde haar, onze nu nog witte huid en onze vreemde taal. Wat allemaal begrijpelijk is, want die fascinatie is wederzijds: als wij horen spreken in een mengeling Wolof-Serer-Frans. Onze eerste woordjes Wolof zijn trouwens al een feit.   
Na de speeltijd zetten we ons aan de gammele bankjes tussen de leerlingen: heel enthousiast toonden ze ons hun schriftjes. We liepen rond en hielpen de leerkracht bij het controleren van de oefeningen. Daarna zetten we ons daarna met de leerkracht voor de klas en wisselen we ervaringen en ideeën uit over het lesgeven.


 
Die middag keken we wat we al in ons stageportfolio konden zetten over onze stageschool, het onderwijssysteem, … En ’s avonds, na een opnieuw heerlijke maaltijd, kijken we met een klein beetje heimwee naar FC De Kampioenen op de laptop. Lang leve You Tube!


SCHOOLUITSTAP NAAR JOAL/FADIOUTH
 

Ook de zaterdag zitten we niet stil. We krijgen de kans om ons eerste uitstapje te maken, samen met de kinderen van CM1 A en B – we weten nog steeds niet waarvoor de afkorting staat. Het enige wat we wel weten is dat het overeenkomt met het 5e leerjaar bij ons. We stellen onszelf voor in de klassen en nadien, als het busje eindelijk in gang kan worden geduwd, kunnen we opeengestapeld in de 3 busjes vertrekken naar Joal.
 






Joal is een stadje, zo’n 32 km ten zuiden van M’Bour. Met daarnaast het katholieke stadje Fadiouth, l’île au coquillages, gelegen op een eiland in de mangrove.

Om het stadje te bereiken, moet je een lange houten brug over. Deze brug werd een aantal jaren geleden gebouwd door UNESCO, aangezien het vorige brugje helemaal op instorten stond. De plaatselijke bevolking is hier heel dankbaar voor want het is dan ook de enige manier om het stadje te bereiken. Een gids leidt ons door het stadje, waar we voor het eerst kennismaken met de echte Afrikaanse cultuur. We komen langs de kerk, de heilige baobab, souvenirkraampjes, …  We trekken onze ogen open en genieten volop. Daarna gaan we naar een ander eilandje, dat dienst doet als begraafplaats voor zowel de katholieken als moslims.


















De hele tijd worden we omringd door de kinderen van de klas, die honderduit vertellen en vragen stellen. Tijdens de terugreis houden we nog één keer halt  bij het geboortehuis van de eerste president van Senegal, Léopold Senghor. Dit is voor de bevolking een erg belangrijke plaats, aangezien het land nog niet zolang onafhankelijk is en hij de eerste echte staatsman was.  



           Zoek de bleekscheten ! Sarah, Katrien, de leraars en de kinderen van het 5e leerjaar in Joal.



Net zoals de kinderen leren ook wij tijdens deze leeruitstap erg veel bij.
’s Namiddags werkten we aan de blog, hebben we een documentaire gemaakt om jullie onze verblijfplaats te tonen – lees: jaloers te maken (maar onze technische capaciteiten om dit filmpje te verwezenlijken laten nog even op zich wachten) en ….               
Wekregen we het heuglijke nieuws te horen dat we morgen live naar Youssou N’Dour mogen die optreedt in M’Bour. Als dat geen leuk vooruitzicht is …


Ba beneen (tot ziens)

6 opmerkingen:

suzanne zei

Hallo,

Zo te lezen gaat daar alles prima!
Het is tof dat we op deze manier contact kunnen houden.De kids zijn blij zeker met zo een toffe leer- krachten.
Succes met les geven!!!

Groetjes tante Suzanne & thieu.

Bram V zei

hallo allemaal!

suuuupertoffe blog, echt leuk om te lezen. De foto's spreken al deels voor zich, wat een ervaring moet dat daar zijn. K vond vooral de foto grappig met de "boulangerie" naast de bus :D Geen extra paar handen nodig? je belt maar... :p

Unknown zei

De layout is aangepast...mooi zo.
Terug een prima combinatie van prachtige foto's en sappige teksten...houden zo.
Blijf genieten van jullie gekregen opdrachten en uiteraard de vrije tijd. Laat het jullie letterlijk en figuurlijk smaken.

Unknown zei

Le car jaune is nog steeds een feit. Niet moeilijk dat hij eens in panne valt, na al die jaren.

Genieten maar!

Leen zei

baobab-sap is ook heel lekker... zeker proberen! Die bomen kunnen echt honderden jaren oud worden en dan kan je er zalig in klimmen!
Hoelang jullie er ook zullen zijn, je zult een bleekscheet blijven! hihi...
De Meisjes: nog niet aan vlechtjes gewaagd? Voor Sam zou dat al iets moeilijker gaan é ;)

Unknown zei

we zijn heel blij dat jullie het zo goed stellen .t'is heel leuk om jullie te volgen op het grote avontuur.die jullie nu beleven .
groetjes uit westende