Op donderdag zijn we te gast in het 6e leerjaar van de school. We zijn verrast over het hoge niveau van de leerlingen. Er is veel variatie, de leerlingen zijn constant bezig, fouten worden besproken, er is tijd voor overleg in groepjes, ... Het zijn lessen die we hier tot nu toe nog niet gezien hebben, we zouden zelfs durven zeggen dat het een Belgisch tintje had. Het is erg leuk om zien omdat het verschil met de vorige klassen, die we tot nu toe zagen, toch wel groot is. In de lessen gaat het over de passé composé van regelmatige en onregelmatige werkwoorden, woorden op -ment, ...
Wat ons vooral opvalt is de les over de geschiedenis van de Europese kolonies in Afrika : de kinderen kennen die allemaal uit het hoofd en kunnen van elk Afrikaans land zeggen tot welk land het ooit behoorde. Aan de ene kant vinden we dit wat nutteloos, maar later die dag komen we te weten dat de leerlingen van het 6e leerjaar meedoen aan een nationale scholenwedstrijd en de parate kennis daarvoor dus erg hoog moet zijn.
Als de leerkracht hoort dat er 3 Belgische leerlingen in de klas zijn bijgekomen, vertelt hij spontaan over de kolonisatie van Congo. We weten niet of dat iets is om trots over te zijn, zeker in een klas vol Afrikaantjes die ons daarop allemaal aanstaren. Wat ze denken, weten we niet. En dat is misschien maar goed ook.
Wat bij ons echter tot de parate kennis zou behoren in een les rekenen, is hier opnieuw cijferwerk : wat dacht je van de oefening '16:2' met behulp van een staartdeling oplossen in het 6e leerjaar? Maar dat is ook de enige opmerking die we voor die dag konden maken.
VRIJDAG
Op vrijdag hebben we de kans om, op onze laatste observatiedag, in de klas van de directeur van de lagere school te staan, dat is de A-klas van het 5e leerjaar. Er wordt goed overlegd met de parallelklas, want dezelfde onderwerpen komen aan bod als in de andere klas van het 5e leerjaar waar we eerder deze week stonden.
Net zoals in de andere klassen eerder deze week, krijgen we even de klas voor ons. Tijd om onze Franse variant op '1-2-3-4 hoedje van papier' boven te halen. En de kinderen zijn opnieuw laaiend enthousiast, evenals de directeur. Het geeft ons een goed gevoel en zin om aan onze eerste lesdag te beginnen, die er maandag aankomt.
In de speeltijd gaan we ook al even langs in de klassen (waar we maandag moeten starten) om onze lesonderwerpen op te halen: dit weekend verdiepen we ons in het vergelijken van hoeveelheden tot 7 (leve het hapjesmonster), poëzie, een didactisch spel, de bloemen en de bomen, de begrippen ver-dicht-verder-dichter, iemand uitnodigen, een estafetteparcours, ...
Op vrijdagmiddag krijgen we eventjes een dipje : de drang naar frieten, Da Vinci-ijsjes en wafels van aan de overkant, Pasta presto (met of zonder extra kaas) en chocolade wordt plots echt groot.
Bekijk hier onze oproep: het frikandellenlied.
Wie zich geroepen voelt om dit, of ander lekkers (Napoleonsnoepjes, Chocotoffs, een belegd broodje met mayonaise, een zakje Crac-a-nutts nootjes met paprikasmaak , ...) op te sturen, wordt bij deze alvast bedankt. Laat je vooral gaan ... De origineelste inzending wordt achteraf beloond.
Het adres vind je op het filmpje. Wij danken u !
ZATERDAG
Deze morgen worden we wakker om 10u en dat is leuk ! We hebben er zodanig veel honger van gekregen, dat we 2 volledige stokbroden naar binnen werken. En nu doet Sam ook mee.
Als we tijdens het ontbijt, in openlucht op het terras bij een temperatuur van 30 graden, kinderen op de speelplaats horen, slaat de paniek toe. Hebben we ons nu van dag vergist? Blijkt dat het 6e leerjaar ook op zaterdag naar de school komt. Veel succes, Sarah !!!! aangezien jij daar straks stage mag/moet gaan doen. Zorg er dan voor dat je Katrien niet wakker maakt, als jij zo vroeg moet opstaan! Katrien en Sam hebben al plannen gemaakt om dan eens te gaan zwemmen. Leuke vooruitzichten. Voor Sam en Katrien alvast.
En nu gaan we al zonnend werken op ons dakterras .......... Hoe koud was het ook al weer in België?
Tot de volgende !
De maan was plots heel dichtbij.
Chocoladewater...Heerlijk om je tanden mee te poetsen!
1 opmerking:
te gek!!!
geert en conny
Een reactie posten