vrijdag 19 februari 2010

De muzische week


Op maandag beginnen we eraan: de hele week lang gaan we de 11 klassen van de school één voor één af met een waslijst aan muzische activiteiten. Gepakt en gezakt (met kilo's aan materiaal) trekken we naar de school.

Elke klas krijgt anderhalf, 2 of 3 uur muziek, drama, beeld, expressie, dans, ... voorgeschoteld. Wat steeds terugkomt, is het aanleren van Kuma Hé (dat de apatheose moet worden van ons feest vrijdag) en het aanleren van een lied of dans dat elke klas zal brengen tijdens dat feest.

                                                    
                                                                                      Kuma Hé oefenen

We kleden al onze activiteiten ook in. Voor de jongsten, doen we dat met een poppenkast.
Daarin halen we Ronny, Victor en Suzanne boven die samen met de kinderen op zoek gaan naar bananen, want Victor heeft erge honger. Door opdrachten uit te voeren, verdienen de kinderen bananen om Victor terug gelukkig te stemmen.

de poppenkast met bijhorende bananen


Voor de oudsten kleden we de activiteiten in met Meneer Olliebollie en zijn 2 bevallige assistentes: Lola en Lila. Meneer Olliebollie; een gekke kwibus met een ronde buik, een halve zonnebril, een geel petje en een vreemde manier van lopen; is op reis en heeft een missie die hij op die reis moet uitvoeren. Hij moet een groot muzikaal feest organiseren en de kinderen moeten hem daarbij helpen. Lola en Lila; twee zussen met een vreemde haarsnit (gaande van stokjes in het haar over ballonnen, wasknijpers, tot penselen, ...) zijn alvast enthousiast en willen helpen.
 
Olliebollie, Lola en Lila komen 7 keer op de proppen.
















De activiteiten zelf dan zijn een allegaartje aan muzische werkvormen en oefeningen. Enkele voorbeelden hiervan ...


In het 5e leerjaar werken we met een drama -caroussel: de leerlingen zijn ingedeeld in 3 groepen en schuiven telkens door naar 1 van ons. Het is eens een verademing om maar 20 leerlingen voor je neus te hebben. We spelen "Monsieur, je peux traverser?"(de Franse versie van 'schipper, mag ik overvaren?'), spiegelbeelden, de onzichtbare koffer, vreemde loopjes, de oversteek en de fotoshoot. De fotoshoot levert vaak hilarische foto's op ...
 
 




Gekke bekken trekken ...



 


In het 4e leerjaar proberen we een beetje Belgische nostalgie bij te brengen bij de leerlingen: 't Smidje (van Laïs). Dat blijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn, dus passen we het wat aan.
















Aangezien we over te weinig middelen beschikken om een echte beeldles uit te werken zoals bij ons, doen we het met de middelen die voor handen zijn.
We schilderen kartonnen letters en knippen/nieten papieren slingers in elkaar (die als decoratie moeten dienen voor het feest).







En het zand dient deze keer als tekenblad; de stenen, bladeren en takken dienen als potlood om te gaan tekenen.


















  

































Met cadeaulint en houten takken maken we met het 4e leerjaar prachtige zwaailinten, waarna we de Razedsky March gebruiken om ermee te gaan dansen. Een streling voor het oog ...
















                     

















We maken ook gebruik van een geluidenbord, de dierenmix en de raket.

In het derde leerjaar knutselen we muziekinstrumenten: plastic flessen en flessen fruitsap worden schudders en vuilbakken worden djembés. Als de leerlingen dat in elkaar geknutseld hebben, slaan en schudden we erop los en gaan we op zoek naar het Afrikaanse gevoel voor ritme. 
















Nadat we gezien hadden dat zelfs de jongsten beschikken over elastische armen en benen, laten we hen vrij om dat te demonstreren terwijl Ablai al even elastisch de djembé bespeelt. En wij staan erbij, kijken ernaar, proberen het zelf, merken dat het niet lukt en besluiten dan maar wijselijk het bij kijken te houden. 

Donderdagavond, de school is gedaan. We staan op de uitkijk om de vrachtwagen die ons podium brengt op te wachten. Vijf minuten later: oei ! Het is een paard met kar geworden, die het podium aflevert. Het podium lijkt iets kleiner uitgevallen te zijn dan we hadden gedacht, maar ja dat is Afrika. Uiteindelijk blijkt het goed mee te vallen. Meneer Sene heeft dat goed geregeld.

Er is (hoe kan het ook anders? ) ook filmmateriaal van de muzische week met ritmische, muzikale, dansende, luide, stille en vaak hilarische momenten. Zeker eens bekijken !!!!!
De filmpjes: De muzische week deel 1 , deel 2 en deel 3.
En de intrede van Olliebollie, Lola en Lila mag je zeker ook niet missen.



En voor het vergeten : de muzische week vraagt veel energie van ons. De nood aan chocolade wordt daardoor elke dag groter. Maar helaas, dit is ons laatste stukje.
Dat was het dan, Sarah is ermee vandoor.

Op donderdagavond beginnen de zenuwen te komen voor onze grote finale van vrijdag. Met gekke foto's als gevolg ...
                           

PS: Bedankt voor de leuke reacties op de blog. Leuk om te lezen dat jullie ons volgen !


3 opmerkingen:

Marieke en Sarah zei

zaaaaaaaalig!
de filmpjes maken et echt af!
k ben blij da jullie er zo van genieten...
ik mis jullie! xxx

bramovitch zei

FAN-TAS-TISCH! zo jaloers...
sam, dat doe je ook nog es voor ons in België!

Katrien Bruin zei

Wat een leuke filmpjes, de zon begint hier spontaan te schijnen!! Krijg zo heimwee!! Sam, kwist wel niet dat jij zo mooi kon dansen!? :-)) Dat heb je voor ons nooit gedaan!! :-))

Groetjes Katrien Bruin